Saltar apartados

CENEIDA FERNÁNDEZ VERDÚ

 

RESEARCH PROJECTS

  •   TITLE: APRENDIZAJE DE LOS FUTUROS PROFESORES DE MATEMÁTICAS: CARACTERIZACIÓN DEL DESARROLLO DE LA COMPETENCIA DOCENTE “MIRAR PROFESIONALMENTE” EN LOS PROCESOS DE APROXIMACIÓN AL LÍMITE

    FUNDING ENTITY: Generalitat Valenciana.(Consellería d'Educació, Cultura i Esport)
    REFERENCE NUMBER:GV/2015/115
    DURATION: 1 de enero 2015 al 31 de diciembre 2016
    PRINCIPAL INVESTIGATOR: Ceneida Fernández Verdú
    NUMBER OF RESEARCHERS:3

  • TITLE: How to promote the development of the competition: "look professional" in initial training

FUNDING ENTITY: Generalitat Valenciana.(Consellería d'Educació, Cultura i Esport)
REFERENCE NUMBER:GV/2014/075
DURATION: 1 January 2014 to 31 December 2015
PRINCIPAL INVESTIGATOR: Ceneida Fernández Verdú
NUMBER OF RESEARCHERS:4

  • TITLE: Conceptualization and development of the interpretation of the learning of mathematics in students for teachers and professors of mathematics.

FUNDING ENTITY: Ministerio de Ciencia e Innovación. Plan Nacional de Investigación (Proyecto I+D)
REFERENCE NUMBER: EDU2011-27288
PARTICIPATING ENTITY: University of Alicante
DURATION: 01/01/2012 to 31/12/2014
PRINCIPAL INVESTIGATOR: Salvador Llinares
NUMBER OF RESEARCHERS: 6

  • TITLE:Analysis of the process of learning to observe the mathematical thinking of students

FINANCIAL entity: University of Alicante
REFERENCE NUMBER: GRE10-10
DURATION: 01/06/2011 to 31/05/2013
PRINCIPAL INVESTIGATOR: Ceneida Fernández Verdú

  • TITLE: Personal and social dimension of learning about the teaching of mathematics in virtual environments

FUNDING ENTITY: Ministry of science and innovation. National research plan (R & d project)
REFERENCE NUMBER: EDU2008-04583
PARTICIPATING ENTITY: University of Alicante
DURATION: 01/01/2009 to 31/12/2011
PRINCIPAL INVESTIGATOR: Salvador Llinares
NUMBER OF RESEARCHERS: 9

  • TITLE: Construction and use of specific mathematical structures in the context of troubleshooting

FUNDING ENTITY: University of Alicante
REFERENCE NUMBER: GRE08-P03
DURATION: 01/01/2009 to 31/12/2009
PRINCIPAL INVESTIGATOR: Mari Luz Callejo de la Vega

  • TITLE: Learn to teach to solve problems in elementary education

FUNDING ENTITY: Department of education
REFERENCE NUMBER: GVPRE/2008/364
DURATION: 01/01/2008 to 31/12/2008
PRINCIPAL INVESTIGATOR: Julia Valls González

INNOVATION PROJECTS

  • TITLETecnología de la Información y Comunicación aplicadas a la Educación Matemática (Program 2014 - 2015)

    Program of Educational Investigation in Networks UA
    Entity Financiadora: ICE (UA)
    Coordinadora: Ceneida Fernández Verdú
  • TITLE: Technology of the Information and Communication applied to the Mathematical Education (Program 2013 - 2014)

    Program of Educational Investigation in Networks UA
    Entity Financiadora : ICE (UA)
    Coordinadora: Ceneida Fernández Verdú
  • TITLE: Technology of the Information and Communication applied to the Mathematical Education (Program 2012 - 2013)

    Program of Educational Investigation in Networks UA
    Entity Financiadora : ICE (UA)
    Coordinadora: Ceneida Fernández Verdú
  • TITLE: Technology of the Information and Communication applied to the Mathematical Education (Program 2011 - 2012)

    Program of Educational Investigation in Networks UA
    Entity Financiadora : ICE (UA)
    Coordinadora: Ceneida Fernández Verdú
  • TITLE: Technology of the Information and Communication applied to the Mathematical Education (Program 2010 - 2011)

    Program of Educational Investigation in Networks UA
    Entity Financiadora : ICE (UA)
    Coordinadora: Ceneida Fernández Verdú
  • TITLE: GITE - EM. Group of Technological Innovation in Mathematical Education 2009.

Recognition of groups of Technological Innovation - Educational.
Entity Financiadora: Vicerrectorado of Technology and Educational Innovation - University of Alicante
Coodinator: Salvador LLinares

  • TITLE: Technology of the Information and Communication applied to the Mathematical Education (Program 2009 - 2010)

Program of Educational Investigation in Networks UA
Entity Financiadora : ICE (UA)
Coordinator: Salvador LLinares Ciscar.

PUBLICATIONS

 

EDUCATIONAL PUBLICATIONS

  • Fernández, C. (2011). Análisis de temas en los libros de texto de matemáticas. Características de un instrumento para la actividad profesional del profesor de matemáticas. Uno. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 56, 77-85
  • Fernandez, C. y Llinares, S. (2012). Dificultades en la enseñanza y el aprendizaje de las matemáticas. En A. Badia (coord.). Dificultades de aprendizaje de los contenidos curriculares, pp. 25-101. Editorial UOC: Barcelona.


RESEARCH PAPER

1. Chapters in books

  • Llinares, S. & Fernández, S. (2012). Formación de Profesores de Matemáticas. Relación entre teorías sobre el aprendizaje del profesor y diseños de entornos de aprendizaje. En A. Carvalho da Silva, M. Carvalho, & R. Gaudencio (Org.) Ensinar matemática: Formaçzo, Investigaçao e Prácticas docentes (pp. 15- 48). EDUFMAT: Cuiabá, MT-Brasil.
  • Fernández, C. y Llinares, S. (2009). Understanding additive and multiplicative structures: The effect of number structure and nature of quantities on primary school students performance. En A. Gagatsis, A. Kuzniak, E. Deliyianni y L. Vivier (eds.), Cyprus and France Research in Mathematics Education, (pp. 3-18). Universidad de Chipre.

2. Articles in journals

  • Fernández, C. y Sánchez-Matamoros, G. (2015). Mirar profesionalmente el aprendizaje de las matemáticas. Un ejemplo en el dominio de la generalización. Uno. Revista de Didáctica de las Matemáticas, 68, 39-48.
  • Fernández, C.; Callejo, M.L. & Márquez, M. (2014). Conocimiento de los estudiantes para maestro cuando interpretan respuestas de estudiantes de primaria a problemas de división-medida. Enseñanza de las Ciencias, 32 (3), 407-424
  • Buforn, A. & Fernández, C. (2014). Conocimiento de matemáticas especializado de los estudiantes para maestro de primaria en relación al razonamiento proporcional. BOLEMA. Boletim de Educaçao Matemática, 28(8), 21-41.
  • Fernández, C.; De Bock, D., Verschaffel, L. & Van dooren, W. (2014). Do students confuse dimensionality and “directionality”? Journal of Mathematical Behavior, DOI: 10.1016/j.jmathb.2014.07.001
  • Sánchez-Matamoros, G., Fernández, C. y Llinares, S. (2014). Developing pre-service teachers' noticing of students' understanding of the derivative concept. International Journal of Science and Mathematics Education, DOI: 10.1007/s10763-014-9544-y
  • Fernández, C.; Llinares, S. & Valls, J. (2013). Primary school teachers’ noticing of students’ mathematical thinking in problem solving. The Mathematics Enthusiast, 10, nº 1&2, 441-468.
  • Fernández, c. & Llinares, S. (2012). Características del desarrollo del razonamiento proporcional en la Educación Primaria y Secundaria. Enseñanza de las Ciencias, 30(1), 129-142.
  • Fernández, C.& Llinares, S. (2012). Relaciones implicativas entre las estrategias empleadas en la resolución de situaciones lineales y no lineales. RELIME-Revista latinoamericana de Investigación en Matemática Educativa, 15(1), 277-310.
  • Fernández, C.; Llinares, S. & Valls, J. (2012). Learning to notice students’ mathematical thinking through on-line discussions. ZDM. Mathematics Education, 44, 747-759.
  • Fernández, C.; Llinares, S.; Van Dooren, W.; De Bock, D. & Verschaffel, L. (2012). The development of students' use of additive and proportional methods along primary and secondary school. European Journal of Psychology of Education, 27, 421-438
  • Fernandez, C. & Llinares, S. (2011). De la estructura aditiva a la multiplicativa: efecto de dos variables en el desarrollo del razonamiento proporcional. INFANCIA & APRENDIZAJE, 34(1), 67-80.
  •  Fernández, C.; Llinares, S.; Van Dooren, W.; De Bock, D. & Verschaffel (2011). Effect on number structure and nature of quantities on secondary school students' proportional reasoning. STUDIA PSYCHOLOGICA, 53 (1), 69-81
  •  Fernandez, C.; Llinares, S.; Modestou, M. & Gagatsis, A. (2010). Proportional reasoning: How task variables influence the development of students' strategies from primary to secondary school. Acta Didactica Universitatis Comenianae Mathematics - ADUC, issue 10, pp. 1-18.
  •  Fernández, C. y Llinares, S. (2010). Influencia del esquema aditivo en el desarrollo del razonamiento proporcional. Quaderni di ricerca en Didattica Matematica, 20, 477-496.
  •  Fernández, C. y Llinares, S. (2010). Relaciones entre el pensamiento aditivo y multiplicativo en estudiantes de Educación Primaria. El caso de la construcción de la idea de razón. Horizontes Educacionales, 15(1), 11-23.

Departamento de Innovación y Formación Didáctica


Universidad de Alicante
Carretera de San Vicente del Raspeig s/n
03690 San Vicente del Raspeig
Alicante (Spain)

Tel: (+34) 96 590 3400

Fax: (+34) 96 590 3464

For further information: informacio@ua.es, and for enquiries on this web server: webmaster@ua.es

Carretera San Vicente del Raspeig s/n - 03690 San Vicente del Raspeig - Alicante - Tel. 96 590 3400 - Fax 96 590 3464